Hogy lehetsz hatással kamaszod gondolkodására?

kamasz-08A HOGY ÉRHETSZ EL VÁLTOZÁST A KAMASSZAL? c. sorozat 7. része
A kamasz gondolkodásmódját is meg lehet tisztítani?
Nem olyan könnyen, mint a számítógépet, de igen. Ha sikerül, az érzelmei, indulatai is változni fognak.

Tud bárki hatni egy tizenévesre?

Kamaszod agyát úgy képzeld el, mit egy számítógép merevlemezét, ami tele van programokkal. Pont úgy működik.

Néha annyi mindent futtatunk a merevlemezen, hogy a gép kapacitása nem bírja és lefagy. A gyerekeddel is ez történik. Olyan sok inger éri egyszerre, hogy nem tudja feldolgozni, és lefagy. A merevlemez másik tulajdonsága, hogy egyes programok nem tudnak kommunikálni egymással. Nem kompatibilisek, és ha egyszerre akarjuk őket futtatni, zavar keletkezik. Valami kiakad, a számítógép pedig furcsa dolgokat produkál, vagy leáll.

Azok a “programok”, amiket környezetéből a kamasz letölt az agyába, néha összeférhetetlennek bizonyulnak egymással. Zavart, belső konfliktust okoznak. Ilyenkor a kamasz agya egyszerűen lefagy. Fogalma sincs, merre mozduljon.

A számítógépbe vírusok is kerülhetnek, amelyek megfertőzik a többi programot is. Gyereked is bármikor, bárhol összeszedhet valami “vírust”, ami agyának többi mappáját is megfertőzi. Ilyenkor kezdesz el csodálkozni, hogy mi a csoda történt vele. Annyira más értékrend jelenik meg a beszédében és a magatartásában, mint amire eddig tanítottad. Vírusfertőzést kapott a merevlemeze.

A merevlemezt ki lehet cserélni, vagy meg lehet tisztítani a vírusoktól, és a számítógép újra jól működik. Vajon a serdülő gondolkodásmódját is meg lehet tisztítani? Nem olyan könnyen, mint a számítógépet, de igen. És ha sikerül, az érzelmei, indulatai is változni fognak.

De nem úgy lehet rá hatni, hogy azon nyomban nekiesel, és elkezded belőle kigyomlálni a “gonoszt”! A lassú, de folyamatos haladás az, ami működni tud. A számítógép operációs rendszerét egy központi kis kütyü, a processzor vezérli: dekódolja az utasításokat, vezérli a műveletek elvégzéséhez szükséges belső adatforgalmat, és a csatlakozó berendezések tevékenységét. Erre az okos, érzékeny, nagyhatalmú kis kütyüre kell hatnod: kamasz gyermeked szívére.

Namármost, ha a kamasz két korty kakaó között kijelenti, hogy az abortusz jó dolog, és minden teherbe esett lánynak el kellene végeztetnie, azt hiszed, hogy ott helyben kell helyrebillentened a gondolkodásmódját?

Kétségtelenül úgy fogod érezni, hogy azon nyomban meg kell mondanod a véleményedet. De nem véletlenül nevezi a Biblia ostobának azt, aki saját véleményének hangoztatásában leli kedvét (Példabeszédek 18:2). Nyilván nem akarod, hogy a gyereked ostoba legyen. De ha ilyenkor szent felelősségednek érzed, hogy azonnal helyrerakd a véleményét, pl. ahogy az abortusszal kapcsolatban gondolkodik, csak még jobban megerősíted benne a ragaszkodást eltérő álláspontjához.

Kamaszod időnként azért mond kiakasztó dolgokat, mert tényleg ki akar akasztani. Előre megfontolt szándékkal próbál heves reakciót kiváltani belőled. Próbára tesz.

Ha a gyereked olyan kijelentéseket tesz, ami ellen háborog az erkölcsi érzéked, és úgy érzed, hogy azonnal ki kell javítanod, mi helyette a bölcs eljárás?

  1. Várd meg, míg ő kérdez
  2. Minden héten vidd el valahova
  3. Tartsd fontosabbnak magadnál

kamasz-08

1. Várd meg, míg ő kérdez!

Várd meg, hogy a kamaszod kíváncsi legyen a véleményedre. Várd meg, amíg megkérdezi:

“Mit gondolsz?”
“Szerinted?”

Ezerszer jobb hatásfoka lesz annak, amit ilyenkor mondasz, mint amikor kéretlenül lenyomod a torkán a véleményedet. Néha időre van szüksége a felismeréshez, hogy elkelne némi segítség és támpont.

Nehezen kezelhető kamaszok lovas terápiáján figyelhető meg egy tanulságos jelenség. A gyerekek felülnek a lóra, és már mennek is, miután megértették, mit kell csinálni ahhoz, hogy a ló elinduljon, megálljon, és elkanyarodjon valamelyik irányba. Miközben jár velük a ló, összevissza döcögnek és csúszkálnak a hátán, mert nem tudják, hogy kell biztonságosan megülni. Megérzik, hogy nem vonták irányításuk alá a lovat. De a legtöbb gyerek megvárja, amíg egészen nyomorultul érzi magát a lovon, és csak akkor kér segítséget. Az edző tanácsait sokkal jobban megfogadja olyankor, amikor már ő kéri, mint amikor előre látja el őket ugyanazokkal a tanácsokkal. A kontrollvesztett állapot élménye és a szükséghelyzetben elfogadott segítség áttörést jelenthet egy-egy kamasz számára.

Családon belül is hasonló a helyzet. Várj… akkor is, ha előre tudod, milyen tanácsokra lesz szüksége. Várd meg türelmesen, amíg ő kéri, hogy segíts. Állj ellen a kísértésnek, hogy folyton megmondd, mit csináljon. Ha nem tudsz leszokni a nyeggetéséről, felerősödik benne a vágy, hogy hagyd békén, és nem hozzád fog odamenni a kérdéseivel. Ha nem is mondja ki, hogy fogd már be!, de ezt fogja kiabálni a lelke mélyén.

Egy apa jóval kevésbé hajlamos ere, mint egy anya. De azért az apáknak is van mire odafigyelniük. Sok apa mellett akár el is vérezhet a gyerek, mielőtt észreveszi, hogy valami nincs vele rendben. Az egyensúly valahol a két véglet között van. Ne üldözd folyton a figyelmeztetéseiddel (nem fogsz fázni? biztos, hogy eleget ettél? ne felejtsd el! húzd ki magad! hogy nézel ki!? mit képzelsz? halkítsd le! kapcsold ki! oltsd el! szedd össze! vedd fel! vidd ki! tedd le! mi ez a…!), de azért vedd észre, és mutasd ki, hogy érdekel, mi van vele.

2. Minden héten randizz vele kettesben!

Ha hatni szeretnél a kamaszod gondolkodására, előbb meg kell értenetek egymást. Együtt kell “lógnotok”, mégpedig lehetőleg rendszeresen, és lehetőleg házon kívül ahhoz, hogy kapcsolatotok baráti oldala kifejlődhessen. Vidd el például kettesben moziba! Nem jutalmul, mintha ezzel te gyakorolnál valami nagy kegyet, hanem csak úgy. Mert jóban vagytok, és szeretsz vele lenni. Utána üljetek be valahova, mondjuk egy teázóba, és kérdezd meg, mi volt a véleménye a filmről. Az ilyen beszélgetések a nyíltabb, természetesebb kommunikáció felé mozdítják a kapcsolatotokat. Ha rendszeressé válnak közös “bulizásaitok”, fokozatosan megismeritek egymás igazi lényét is, nemcsak, mint szülő a gyereket és gyerek a szülőt.

Kamaszod lassan meglátja benned az embert, akinek van érdeklődési köre, vannak eddig sose hallott gondolatai, és akivel élvezet eltölteni egy kis időt. Ekkor lesz nyitottabb az irányodba, és ekkor fog hatni rá, amit mondasz. Azzal, hogy hatni tudsz rá, máris elkezdted formálni a gondolkodását.

De ne térj vissza a kioktató szülő szerepébe! A filmről való beszélgetés végén például ne tarts erkölcsi beszédet a film tanulságairól! Ne csak úgy csinálj, mintha érdekelne, mi mindent gondol… hogy egy óvatlan pillanatban majd jól ráönthesd a lelki fröccsöt! Érdekeljen tényleg! Különben az egész akció többet árt, mint használ. Ha közel enged magához, hogy aztán közvetlen közelről támadd le, úgy fogja érezni, hogy visszaéltél a bizalmával, és vigyázni fog, hogy többet ne kerüljön ilyen helyzetbe. Kérdezd meg inkább, hogy érzi magát, és hallgasd meg figyelmesen.

3. Tartsd fontosabbnak magadnál!

Mindig megdöbbent, amikor egy kamasz arról számol be, hogy otthon soha nem beszélgetnek olyasmiről, ami őt érdekelné. Az ő örökbefogadásáról… vagy az anyukája haláláról… vagy arról az időről, amikor Apa egyszer furcsán viselkedett… és amikor Anya belesírt a telefonba… és arról a fiúról a másik osztályban, aki mindenkit terrorizál az iskolában. Legyél őszintén kíváncsi, milyen kérdések és gondok foglalkoztatják a gyerekedet, és hagyd mesélni, kérdezni! Akkor is, ha épp nem a legjobbkor hozakodik elő valamivel, vagy számodra is nehéz, feldolgozatlan, sebeket felszakító témáról kérdez.

Reagálj úgy, hogy legyen kedve többet is beszélni, vagy kérdezni: “Hogy is történt, amikor…?” “Milyen érzés volt neked?” “Az tényleg ijesztő lehetett!”

Tegyél fel neki kérdéseket! Ne számonkérőeket és vészjóslóakat, hanem olyat, ami segít neki magáról beszélni. Amiből tudja, hogy téged tényleg érdekel, mi van vele, és mit érez.

Tartsd őt fontosabbnak magadnál!

Amikor időt töltesz a gyerekeddel, ahogy fentebb javasoltam, vizsgáld meg valós indítékaidat.

  • Azért csinálod, hogy betölts egy űrt a saját életedben? Vagy azért, hogy betölts egy űrt az ő életében?
  • Jobb szülőnek szeretnéd magad érezni? Vagy azt szeretnéd, hogy ő érezze magát jobban?

A legtöbb dolog, amire időt és energiát szánunk, meglehetősen önközpontú. Elég önzőek vagyunk.

Honnan fogja tudni a gyereked, hogy amit teszel, azt nem magadért, hanem érte teszed?

HOGY ÉRHETSZ EL VÁLTOZÁST A KAMASSZAL? c. sorozat

További cikkek a kamaszok neveléséről