Elkényeztetett gyerek

elkenyeztetettA szülők túlhajszoltságának gyakori következménye, hogy személyes kapcsolat helyett minden mással igyekeznek elhalmozni (sokszor egyetlen) gyereküket, ráadásul majdnem mindent ráhagynak; ezzel “jár nekem” mentalitást, és narcisztikus, önimádó személyiséget alakítanak ki benne.

Ilyen körülmények között a gyerek elveszíti az önálló játék képességét, és nem ismeri meg a felfedezés, a nehézségek legyőzésének örömét; nem tanul meg hosszabb távon gondolkodni, tervezni, pedig ezek a képességek a pozitív érzelmi állapot alapját képezik. Nélkülük az unalom, belső üresség válhat a személyiség alapvető életérzésévé, ami az állandó külső élménykeresés alapja. A gyerek úgy nő föl, hogy nem talál más célt önmagán kívül. [Kopp-Skrabski: A támogató család, mint lelki és testi egészségvédő tényező]

A gyermek személyiségének fejlődése elsősorban nem az anyagi feltételeken múlik. Mind az Egyesült Államokban, mind a Magyarországon végzett vizsgálatok azt mutatják, hogy a drogproblémák és a fiatalkori bűnözés két társadalmi rétegben a legsúlyosabbak:

  • az intézetben nevelkedettek között, valamint
  • azokban a családokban, ahol anyagilag mindent megkap a gyermek, de a szülők nem érnek rá a személyes odafigyelésre; ilyenkor önmaga körül forgó, másokat kihasználó, érzelmileg sivár személyiséggé válhat. [Csoboth, 1999, Kopp és mtsai,1999]

Kényeztetés helyett nyújts biztonságot a gyerekeidnek!

Gyermeked nem a majomszeretetet igényli, hanem azt, hogy a szülei feltételek nélkül szeressék, örömmel elfogadják annak, aki.

A szerető elfogadást gyengédséggel is kifejezheted. Éreztesd vele testi közelségedet is! Mosolyogj rá, mondj neki kedves szavakat, simogasd meg!

Figyelj rá oda és ismerd meg mélyen! Napi szinten tudd, mi foglalkoztatja, vedd komolyan minden ügyét; azt is is, ami a te szemedben butaságnak tűnik! Ez azt jelenti: építs és ápolj vele bensőséges kapcsolatot.

A kényeztetés nem nevelő hatású, és biztonságot sem nyújt. Gyereked akkor fogja szeretetben és biztonságban érezni magát, ha odafigyelő, őt ismerő és értő elfogadással veszed körül, és ha nem mulasztod el a fegyelmezését sem.

A fejlődés mozgatórugója: A JÁTÉK (de milyen játék?)

___________
Irodalom:
– Kopp Mária, Skrabski Árpád: A támogató család, mint lelki és testi egészségvédő tényező (előadás)
– Csoboth Cs. (1999) Egészségkárosító magatartásminták fiatal nők körében-Jobb Egészséget a nőknek , Mentálhigiéné és Pszichoszomatika, 10, 3-4, 16-29.
– Kopp, M., Skrabski Á., Lőke J., Szedmák S. (1999). The Hungarian state of Mind in a Transforming society, (In: Hungary in Flux, Society, Politics and Transformation, (Ed: Spéder Zs.) Verlag Dr. Reinhold Kramer, Hamburg, 117-134.