A szülői magatartás hatásai a gyermekre

A korai kötődés; az anya-gyerek kapcsolat hatása a gyermek lelki fejlődésére és kapcsolataira.

Az egyetlen legfontosabb személlyel való kisgyermekkori kötődés meghatározó az ember későbbi életének alakulásában! Az anyával való korai kötődés, az anya-gyerek kapcsolat biztonsága, vagy bizonytalansága az ember három alapvető irányultságát határozza meg a kapcsolataiban: Milyen vagyok? Hogy viszonyul hozzám az, aki a legközelebb van? Mire számítok a kapcsolatokban?

1) Milyen vagyok?

  • Szeretetre méltó, elfogadható, értékes vagyok.
  • Nem vagyok igazán szeretetre méltó; rossz és értéktelen vagyok.
  • Hol szerethető vagyok, hol nem vagyok szerethető.

2) Hogy viszonyul hozzám az, aki a legközelebb áll hozzám?

Az anyával, később a szülőkkel való elsődleges kötődés élménye erősen hat arra is, amit Istenről és a párunkról “alapból” feltételezünk.

  • Úgy fogad el, ahogy vagyok, törődik velem.
  • Nem vagyok neki igazán fontos, nem értékel eléggé, nem tud elfogadni.
  • Néha fontos vagyok neki, néha nem.

3) Mire számítok a kapcsolatokban?

  • Szilárd, biztonságos, elszakíthatatlan kapcsolatot ismertem meg, erre készülök, erre számítok. Bízom másokban.
  • A kapcsolatok előbb-utóbb elszakadnak. Szerettek, de néha más dolgok fontosabbak voltak. Sokszor ért csalódás; kerülöm a csalódás-veszélyes helyzeteket. Meg kell védenem magamat másokkal szemben.

A szülői magatartás hatásai (bevezető)
folytatás:
1. énkép – A GYEREK ÖNMAGÁRÓL KIALAKULÓ ELKÉPZELÉSE
2. szülőkép – AHOGY A GYEREK A SZÜLŐT LÁTJA
3. istenkép – A GYEREK ISTENRŐL KIALAKULÓ ELKÉPZELÉSEI
4. lelki egészség – A GYEREK ÉRZELMI ÁLLAPOTA ÉS KAPCSOLATAI