A kamasz szeretné meghozni a rá vonatkozó döntéseket

kamasz-kocsikulcsA FELELŐSSÉGTUDAT KAMASZKORBAN c. sorozat 2. része

A kamasz három dologért vív szabadságharcot:
1. Ő akarja meghozni a rá vonatkozó döntéseket.
2. Ő akarja irányítása és ellenőrzése alatt tartani a dolgait – hatalmat akar az őt érintő kérdésekben.
3. Bizonyítani akarja az érettségét; meg akarja mutatni, hogy képes jól dönteni.

Te nem ugyanezeket várod tőle? Nem ugyanazt akarjátok?

Te is azt szeretnéd, hogy a gyereked jó döntést hozzon a párválasztásban. Azt akarod, hogy a jó irányba induljon el, amikor több lehetőség közül választhat. Te is azt akarod, hogy nemet mondjon olyankor, amikor az a jó döntés; ne mondjon igent pusztán azért, hogy bebizonyítsa: ő hozza a saját döntéseit (dacból, a köztetek dúló hatalmi harc miatt).

Te is azt akarod, hogy elég hatalommal rendelkezzen ahhoz, hogy a helyes utat tudja választani! Ez különösen fontos olyankor, amikor valaki arra akarja rávenni a lányodat, hogy feküdjön le vele, vagy a fiadat, hogy szívjon füvet, vagy kipróbáljon különböző szereket.

És azért is kell időben rábízni egyre több döntést a saját életével kapcsolatban, hogy még a te biztonságot nyújtó közeledben tudja a döntéshozást gyakorolni. Ennek eleinte természetes velejárója a sok hibás manőver. Ugye nem akarod még akkor is te megszabni minden lépését, amikor egyetemre jár, vagy dolgozni kezd, és talán már nem is veled lakik?

A szülői kontrollal kapcsolatban fogalmazta meg az érzéseit néhány kamasz:

  • A szüleim is folyton küzdenek, meg én is, de ellenkező célokért. Ők védeni próbálnak, én pedig az önállóságomért küzdök.
  • Sehova nem engednek el, és meg se mondják, hogy miért… 18 vagyok, és úgy bánnak velem, mint egy 12 évessel!
  • Egyáltalán nem bíznak meg bennem, úgyhogy kénytelen vagyok a hátuk mögött intézni a dolgaimat.
  • Azért kezdtem el dohányozni, hogy megmutassam a szüleimnek, hogy van olyan dolog az életemben, amibe nem képesek beleszólni. Még az se zavart túlságosan, hogy a dohányzás miatt nem engedtek el valahova, mert tudtam, hogy végre a saját kezembe vettem az életem irányítását.
  • Be akartam nekik bizonyítani, hogy nem tudnak mindent irányítani… azt hiszem, ezért próbáltam megölni magam.
  • Akkor élek igazán, amikor azt csinálom, amit én akarok. A szüleimen kívül mindenki más tisztában van vele, hogy senki nem mondhatja meg nekem, hogy mit csináljak. Azt csinálom, amit én akarok.
  • A szüleim egyszerűen kontrollmániásak. Nem bíznak senkiben… bennem se bíztak meg soha, úgyhogy már régóta nem érdekel, mit mondanak.
  • Minél szorosabbra fogták a pórázt, annál jobban kellett ellenük küzdenem. A legtöbb problémámat a szüleim okozták. Nem neveltek, hanem elfuseráltak. És csak azért, hogy mindent az ellenőrzésük alatt tartsanak.
A kamasz szeretné, ha a rá vonatkozó kérdésekben ő dönthetne. Azt akarja érezni, hogy a kezében van a kormánykerék. Lehetőséget akar, hogy bizonyíthassa érettségét; meg akarja mutatni, hogy már tud felelős döntéseket hozni.

Sok szülő azért próbálja rövid pórázon tartani a kamasz gyerekét, illetve azért nem hajlandó fokozatosan átadni neki a kormányt az őt érintő kérdésekben, mert attól tart, hogy ha ezt tenné, a kamasz kontroll nélkül elszabadulna. Ezek a szülők nem érik be azzal, hogy korlátozzák a gyerekük kiváltságait, vagy egy időre elveszik a kedves játékait. Fenyegető dolgokat helyeznek kilátásba, negatív jelzőkkel illetik, vádaskodnak, nevetségessé tesznek, érzelmi manipulációba kezdenek, féltékenységi jeleneteket rendeznek, gúnyolódnak, eltiltanak, anyagi hátrányokkal zsarolnak… minden eszközzel igyekeznek megbokrosodott csemetéjüket megfélemlíteni és sarokba szorítani.

De nem nehéz megjósolni, hová vezet, amikor valaki ilyen eszközökkel igyekszik kordában tartani a gyerekét.

MIT GONDOLSZ?

  • Hogy fogadnák a gyerekeid, és milyen hatással lenne rájuk, ha több dologban bíznád rájuk a választás lehetőségét, és a következmények felelősségét?

A FELELŐSSÉGTUDAT KAMASZKORBAN c. sorozat többi része
1. Hagyd abba az irányítást, és kezdj bízni benne!
2. A kamasz szeretné meghozni a rá vonatkozó döntéseket
Folytatás:
3. Az önállóság lehetőség és felelősség egyszerre
4. A rossz döntéseket fogadd együttérzéssel!
5. Segíts neki kifejleszteni az önálló élethez szükséges képességeket!

Még többet a kamaszokról