A játék kifejező és felderítő tevékenység

A passzív szórakozás nem valódi játék, mert nem kifejező és nem is felderítő tevékenység; annak ellenére, hogy – mint a játék – nem is igazi, és nem is munka. Az olvasás például, noha nem igazi és nem is munka, de mégsem valódi játék, mert nem kifejező és nem is felderítő tevékenység. A képernyő előtt üldögélés pedig még annyira sem játék. A Nintendo és a videojáték nem valódi játék, mert kevés kivétellel valamilyen kitűzött eredményt kell bennük elérni. Amelyik játék eredményről vagy győzelemről szól, az – fejlődéspszichológiai értelemben – nem valódi játék. A valódi játékban nincs kitűzött cél, győzelem, vagy elérendő eredmény.  A tevékenység öröméért játszunk, nem az eredményért. Amikor egy tevékenységbe belekeveredik az eredmény elérésére való törekvés, és valamire tanítani akar, akkor elvész belőle a játék. Ezért rendkívül ritkán fordul elő, hogy egy képernyőn futtatható “játék” tényleg a játékról szól.

jatek-3

A valódi játék tehát nem munka, nem igazi, viszont kifejező és felderítő tevékenység. De mire való? Miért annyira fontos, hogy a gyerekeink szabadon játszhassanak?

A játék lényege Platón szerint

Az ókori görög filozófus, Platón (Kr.e. 427-347) fogalmazta meg legkifejezőbben. Az ókori görögök ugyanarra a kérdésre keresték a választ, mint mi is most, a kérdés tehát nagyon régi, legalább 2500 éves. Platón a játékkal kapcsolatos megfigyeléseit úgy foglalta össze, hogy a játék nélkülözhetetlen tevékenység az ember számára. Ha életünkből hiányzik a játék, akkor a bennünk lévő emberi lehetőségek kibontakozásától esünk el, az emberi kiteljesedés útjáról térünk le, az érett felnőtté válás lehetősége forog kockán.

Platón idején hosszú ideje először némi békét és szabadságot élvezhettek a görögök. Arra elég volt a történelmi pihenő, hogy feltehessék ezeket a kérdéseket, és kutatni kezdjék a választ. Platón szerint:

A játék örömteli UGRÁS…
… KIUGRÁS a realitások keretei közül, és
… ÁTUGRÁS olyan ismeretlen keretek közé, amelyekkel a való életben még nem találkoztunk.
play-is-a-leap

A játék: örömteli ugrás

Platón szerint a játék egy ugrás. Örömteli átugrás a realitások keretei közül olyan keretek közé, amelyekkel a való életben még nem találkoztunk. Elképesztő, ahogy Platón a maga korában megragadta a játék lényegét. A mai fejlődéspszichológia pedig azt derítette ki, hogy a játék a fejlődés előretörő csúcsa